Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Informacje i dyskusje o bieżących wydarzeniach w regionie.

Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 9 cze 2009, o 15:06

Jest bardzo prawdopodobne, że PKP zakończy w tym roku ruch pociągów pasażerskich na trasie Zagórz – Łupków. Groźba jest na tyle realna, że już 21 kwietnia zostały zlikwidowano przewozy towarowe i na odcinku Zagórz – Łupków – Miedzylaborce i nie ma tam obecnie żadnego ruchu kolejowego.
Z kolej słowackie koleje ZSSK jak co roku uruchomią od 26 czerwca regularne kursy (piątek, sobota, niedziela) z Miedzylaborców do Łupkowa. Pociągi będą kursowały do 30 sierpnia. Jeżeli PKP zawiesi swoje kursy to połączenia ze Słowacji stracą sens i też pewnie zostaną zawieszone – alarmują polscy i słowaccy miłośnicy kolei.
Kiedy zaniknie całkowicie ruch kolejowy na tej trasie to z czasem ulegnie zniszczeniu również cała infrastruktura kolejowa i ponowne uruchomienie kiedyś takiego połączenia będzie zbyt kosztowne. Szkoda bo jest to niezły pomysł na „Produkt Turystyczny” wystarczyło by pewnie trochę tą atrakcję wypromować i umieścić w programach dla biur turystycznych. Warto powalczyć o to choć by dlatego, że w planach Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej jest wydłużenie trasy do Łupkowa i skomunikowanie wąskotorówki z pociągami ze Słowacji i PKP. Jak ziszczą się te złe zapowiedzi to nie będzie czego komunikować a regionowi Komańczy ubędzie potencjalna atrakcja turystyczna.
Historia Tunelu Łupkowskiego www.bieszczady.net.pl/tunel.php
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 24 cze 2009, o 14:17

Właśnie udało mi się uzyskać informacje z rzeszowskiej PKP, że kursy pociągów na trasie Zagórz - Łupków bynajmniej w tym roku pozostają i pociągi będą kursować od 1 lipca wg zeszłorocznego rozkładu. Co do informacji o dalszych losach muszę już się dobijać na sam szczyt do Warszawy.
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez slawekt » 29 lip 2009, o 20:31

Witam,
mam pytanie: gdzie mogę znaleźć rozkład jazdy pociągu między Łupkowem a Słowacją?
slawekt
 

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez Piotr_S » 29 lip 2009, o 20:50

slawekt napisał(a):mam pytanie: gdzie mogę znaleźć rozkład jazdy pociągu między Łupkowem a Słowacją?

Obawiam się że w necie to nigdzie, chyba że na jakiejś słowackiej stronie, ale na medzilaboreckich też nie widzę. Polski ruch kolejowy tam nie funkcjonuje w tej chwili zdaje się wcale, natomiast Słowacy uruchomili (o ile się nic nie zmieniło) tradycyjnie szynobus na tej trasie, który jeździ do końca sierpnia, ale tylko w weekendy (pt-nd). Godzinowego rozkładu nie znam.
Avatar użytkownika
Piotr_S
Administrator
 
Posty: 1364
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:33

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez bmiller » 29 lip 2009, o 21:02

Rozkład jest tutaj.
bmiller
Stonka bieszczadzka
 
Posty: 38
Dołączył(a): 12 mar 2009, o 06:23
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 13 lut 2011, o 09:49

I temat znowu wraca..

Nie pojedziemy już tunelem łupkowskim

Czy symboliczny klucz do tunelu łupkowskiego stanie się eksponatem w muzeum ? Wszystko na to wskazuje. Od kilku lat co roku w czerwcu, grupa miłośników kolei z Polski, Czech i Słowacji uroczyście i symbolicznie, otwierała tunel dla przewozów pasażerskich. W zeszłym roku w tunelu, tuż przed przejazdem pierwszego składu pasażerskiego miał się nawet odbyć pokaz filmów związanych z koleją i Bieszczadami. Plany pokrzyżowały powodzie, które pozrywały wiele przepraw kolejowych na Słowację i prawie cały ruch towarowy został skierowany przez Łupków, uniemożliwiając tym samym zrobienie projekcji w samym tunelu.

Rok temu istniała też groźba zlikwidowania przez polskiego przewoźnika połączenia pasażerskiego z Zagórza do Łupkowa. Na szczęście do tego nie doszło i w okresie wakacyjnym skład z Zagórza skomunikowany był ze składem słowackim na stacji w Łupkowie. Radość turystów kolejowych jak i tych zwykłych nie potrwa jednak długo, gdyż tym razem słowacki przewoźnik zapowiedział likwidację swoich pociągów na trasie Medzilaborce – Łupków. Pociągi te znikną z rozkładów już 6 marca. Tym samym zniknie jedna z nielicznych atrakcji w Gminie Komańcza, której i tak trudno konkurować z innymi, bardziej popularnymi Gminami Bieszczadzkimi. Może jeszcze nie jest za późno by lokalny samorząd zainteresował się tym tematem i być może dogadał się z samorządem słowackim by to wakacyjne połączenie utrzymać. Na pewno nie jest to linia dochodowa, ale przy odrobinie chęci, bieszczadzcy organizatorzy ruchu turystycznego mogli by włączyć taki przejazd, przez tunel na Słowację do swoich programów. Teraz ta niewątpliwie ciekawa atrakcja jest mało doceniana i pomijana.

Więcej o likwidowanych połączeniach na Słowacji można przeczytać http://peniaze.pravda.sk/zeleznice-nepo ... ebitel_p59

Źródło http://www.bieszczady.net.pl
Załączniki
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 13 lut 2011, o 11:34

I tu nasuwa mi się taka refleksja ;) Na siłę tworzy się w Bieszczadach nowe atrakcje turystyczne: nowe ścieżki edukacyjne, historyczne, przyrodnicze, ekomuzea itp. Wydaje się kolosalną kasę na szkolenia, konferencje i inne durnoty, a taki prawie gotowiec jak tunel łupkowski i trasa na Słowację jest zlewana. Według mnie ten rozkład co był do tej pory był trochę bez sensu, ale przy odrobinie chęci i zaangażowania można to miejsce wykorzystać. Wystarczy zobaczyć jaki sukces odniosło stowarzyszenie reaktywujące bieszczadzką kolejkę. W całym kraju co ciekawsze i zapomniane trasy kolejowe reaktywuje się do celów turystycznych a tu odwrotnie. Bez sensu było np wożenie powietrza z Zagórza do Komańczy, ale gdyby stworzyć pociąg typowo turystyczny, kursujący na trasie Komańcza - Miedzylaborce, o rozsądnym rozkładzie i z odpowiednią promocją, na pewno stał by się interesującą atrakcją. Jeden taki skład mógł by być Polski, który by jechała do Miedzylaborców, gdzie oczekiwał by na swoich podróżnych około 2 godzin, by mogli oni zwiedzić muzeum, kupić letilki i czekoladę studencką, czy zjeść prażony syr w restauracji. Podobnie mógł by kursować pociąg słowacki by jego pasażerowie mogli zobaczyć komanieckie cerkwie, klasztor itp. Gdyby jeszcze udało się reaktywować jakiś parowóz do czarterowania na specjalne okazje, było by już całkiem ciekawie. Oprócz tego w wagonach można zrobić mini muzeum, jakieś archiwalne fotografie i opisy przedstawiające ciekawą historię tunelu itp. Na pewno nie jet to temat dla PKP bo oni pewnie maja to gdzieś, ale jakieś stowarzyszenie przy wsparciu Gminy mogło by wydzierżawić i obsługiwać takie przejazdy.
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez lucyna » 13 lut 2011, o 12:26

Irek, wyważasz otwarte drzwi. Pan Zbigniew Ungeheuer szef Stowarzyszenia Portius z Krosna na konferencji zorganizowanej przez PROT opowiadał o swoim znakomitym pomyśle i nieudanych próbach wprowadzenia go w życie. Chce od kilku lat realizować podobny produkt turystyczny, wycieczki koleją do Tokaju. Pomysł z cyklu cud, miód, malina, zabytkowy skład, ciekawy program w czasie przejazdu z winem w tle tylko małe ale... kolejarze nie są zainteresowani. Poruszył niebo i ziemię aby łaskawie jakiś urzędnik kolejowy trzech miesiącach. Kolej podaje przeróżne powodu odmowy: a to, że w każdym kraju przez który przejeżdża się trzeba mieć maszynistę władającego językiem danego kraju - w tym przypadku maszynista musi znać język polski, słowacki i węgierski, a to, że to będzie nieopłacalne. I będzie, bo za samo wypożyczenie składu trzeba zapłacić kolei ... 300 000 zł. Słuchałam i nie wierzyłam własnym uszom. http://stowarzyszenie.portius.pl/dziala ... urowe.html
Avatar użytkownika
lucyna
Zbanowany
 
Posty: 2158
Dołączył(a): 1 lut 2010, o 10:04
Lokalizacja: Góry Sanocko-Turczańskie

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 13 lut 2011, o 12:49

Skład można mieć swój a dzierżawić tylko tory i może najpierw zacząć do Miedzylaborców, może wtedy ktoś otworzy oczy i Tokaj będzie możliwy. Skoro opłaca się B. kolejce utrzymywać swój tabor, ba nawet remontować nowe odcinki torowisk to myślę, że i na Łupkowie można zarobić. I tak większość wycieczek ma na swojej trasie Komańczę i nie wierze, że nie dołączyli by takiego przejazdu do swoich programów. Tak naprawdę to bardziej ciekawa trasa niż z Majdanu do Przysłupia.
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Re: Niepewny los kolei transkarpackiej w Bieszczadach

Postprzez IraS » 13 lut 2011, o 13:13

Co do projektu o którym piszesz to już o nim słyszałem jakiś czas temu, jest fajny ale trasa wiedzie przez na co dzień uczęszczane szlaki kolejowe i z tego powodu na pewno jest dużo obostrzeń i wymogów. Trasa z Komańczy do Miedzylaborców przed powodzią była już nie używana i pewnie, gdy naprawią inne zniszczone powodzią kolejowe połączenia ze Słowacją to ruch kolejowy w Łupkowie znowu zaniknie. Przed powodziami nawet chyba zaczęto zwalniać pracowników kolei w tym regionie a stacje w Łupkowie można było sobie wydzierżawić, wisiało takie ogłoszenie na budynku. Zresztą wyprawa koleją do Tokaju to już kilkanaście godzin w dwie strony, więc raczej małe szanse by korzystały z tego wycieczki jeżdżące po Bieszczadach, czy turyści indywidualni. Chętni na pewno by się znaleźli ale już nie tyle co na kilkugodzinny wypad do Miedzylaborców.
Avatar użytkownika
IraS
Administrator
 
Posty: 3326
Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:37

Następna strona

Powrót do Aktualności i dyskusje na bieszczadzkie tematy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zarejestrowanych użytkowników i 0 gości


Loading

O F I C J A L N E    F O R U M    D Y S K U S Y J N E    S E R W I S Ó W:
               

Forum bieszczadzkieforum.pl używa plików typu cookies do poprawnego działania strony, w celach statystycznych, reklamowych, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz by umożliwić logowanie zarejestrowanym użytkownikom. Korzystanie z forum bieszczadzkieforum.pl, bez zmian ustawień w używanej przez Państwa przeglądarce internetowej oznacza zgodę na wykorzystywanie technologii cookies i zapisywanie ich w pamięci Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.