Przed tym systemem śmieci się nie ukryją. Od 2020 roku jest obowiązkowy

0
355
obowiązkowy system śmieci

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, masz sklep, warsztat czy zakład przemysłowy, to musisz wiedzieć co to jest i jak działa BDO, czyli w skrócie „Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” Jeżeli do tej pory nie spotkałeś się z tym systemem, to trzeba jak najszybciej go poznać.

BDO to system elektroniczny opracowany przez ministerstwo środowiska, mający na celu ewidencję wytwarzanych przez przedsiębiorców odpadów. Jest obowiązkowy od 1 stycznia 2020 roku i został stworzony kilka lat wcześniej, aby można było przeciwdziałać szarej strefie odpadów i zrównoważyć gospodarkę odpadami w Polsce.

Od fryzjera po fabrykę samochodów

Dlatego na liście mających obowiązek rejestracji w systemie znaleźli się wszyscy przedsiębiorcy, którzy produkują odpady po opakowaniach lub same opakowania. A także podmioty obracające opakowaniami. Inaczej rzecz ujmując obsługa BDO dotyczy praktycznie wszystkich przedsiębiorców. Od małych zakładów fryzjerskich po wielkie przedsiębiorstwa produkcyjne czy sklepy wielkopowierzchniowe. Jeżeli masz jeszcze wątpliwości czy i Ty powinieneś się w nim zarejestrować, to skorzystaj z ankiety znajdującej się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/. Tam za pomocą odpowiedzi na pytania dotyczące działalności Twojej firmy, okaże się, czy i Ciebie dotyczy ten obowiązek. Ministerstwo środowiska dopuszcza bowiem pewne wyjątki.

W BDO nie muszą na przykład rejestrować się:

– przedsiębiorcy wytwarzający odpady tylko w częściach wspólnych, na przykład w biurach,

– ci, którzy tworzą wyłącznie odpady wynikające z codziennej działalności pracowników, na przykład odpady kuchenne itp.

Obowiązku rejestracji w BDO nie mają też firmy, które spełniają określone normy w ilościach wytwarzanych odpadów między innymi gruzu, odpadów drewnianych i metalowych, opakowań z tworzyw sztucznych, szklanych, papierowych, a także przeterminowanych produktów spożywczych.

Przede wszystkim monitoring

Korzystanie z systemu BDO jest raczej proste i intuicyjne. Jeżeli jednak nadal pojawiają się się jakieś wątpliwości z tym związane, zawsze można skorzystać z porad znajdujących się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/. Generalnie chodzi jednak o to, aby obrót odpadami był cały czas monitorowany przez system. Przedsiębiorca, który je posiada, musi wystawić kartę przekazania odpadów zawierającą informacje dotyczące rodzaju, wagi i kodu odpadów. Wpisuje to wszystko po zalogowaniu się do systemu BDO a on sam już potem przekazuje kartę do wybranych firm przewozowych.

Firma, po potwierdzeniu karty, przyjeżdża po odbiór odpadów na wskazany adres. Zabiera je i wywozi na miejsce składowania lub utylizacji. To właśnie fakt, że każda czynność od momentu wystawienia karty do czasu znalezienia się wysypisko ma swój wyraźny ślad w BDO ma uniemożliwić nieprawidłowości w obrocie odpadami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here